BDSM

децембар 15, 2009

Bolna zadovoljstva

Filed under: Stručne knjige o BDSM-u — marija @ 11:48 am
Tags:

Marianne Apostolides

BOLNA ZADOVOLJSTVA


Uveži moja stopala tvojim belim pamučnim kanapom. Sveži mi ruke da ne mogu da te odgurnem. Odvedi me do kreveta i obmotaj kanap čvršće oko moga tela, tako da se useče u moju kožu. Sada znam da je uzaludno boriti se, znam da moram da ležim ovde i potčinim se tvojim usnama, jeziku i zubima, tvojim rukama, rečima i željama. Postojim samo kao tvoja stvar.

Od deset ljudi koji su pročitali prethodni tekst, najmanje jedan je eksperimentisao sa sado mazohizmom (S&M), koji je, sudeći po psihološko etnografskom istraživanju Čarlsa Mosera sa Instituta za proučavnanje seksualnosti kod ljudi u San Fracisku, najpopularniji kod obrazovane, srednje klase muškaraca i žena. Cilj njegovog istraživanja S&M-a, bio je da sazna razloge i pokuša da razjasni zašto bi bilo ko poželeo i zatražio da bude vezan, šiban ili bičevan. Razlozi su koliko različiti, toliko i iznenađujući.

Za Džejmsa je ova želja postala očigledna u detinjstvu, kada se sa drugovima igrao ratnih igara i uvek se nadao da će on biti zarobljen.

„Mislio sam da sam mentalno bolestan“ – kaže Džejms, sada već višegodišnji učesnik S&M stila života i dodaje: „Zahvaljujem se bogovima kože što sam uspeo da pronađem ovo društvo.“

U stvari, na početku je S&M scena našla njega. Kada je na fakultetu bio na zabavi, profesorica je odabrala njega. Odvela ga je svojoj kući, svezala, rekla mu koliko je nevaljao što ima takve želje, čak i u trenucima kada ih je ispunjavala. Po prvi put Džejms je zaista oseti nešto o čemu je do tada samo sanjao i što je zamišljao dok je čitao svaku S&M knjigu do koje je mogao da dođe.

Džejms je oženjen, ima decu i u životu je snažna ličnost, voli da drži sve pod kontrolom, odgovorno radi, inteligentan je i zahtevan. Ove osobine su jasno vidljive na njegovom licu, u glasu i po govoru tela. Ali, kada se upusti u S&M seansu, sve se menja. Njegove oči drugačije sijaju i umirujuča energija mu prolazi kroz telo, kao da mu je neko ubrizgao dozu heroina. Svaki put kada dobije novu dozu bola ili bude čvršće vezan, njegovo teli se blago zgrči, a zatim potone u još dublji mir, dok čeka da ispuni sledeći zahtev svoje gospodarice.
“Neki ljudi moraju da budu vezani, da bi bili slobodni.” – kaže on.

Kao što Džejmsovo iskustvo pokazuje, sadomazohizam  predstavlja odnos u kome su uloge tako podeljene, da jedna strana ima punu kontrolu, a druga praktično nikakvu, zasnovan na trenutnom prihvatanju ovih uloga, vezvanju i/ili nanošenju bola. Centralna stvar nije vezivanje ili nanošenje bola kao takvo, već osećaj i saznanje da jedna osoba ima punu kontrolu nad drugom, da može da odluči šta će druga osoba da čuje, uradi, okusi, pomitiše, dodirne i oseti.

Slušamo o muškarcima koji se pretvaraju da su male devojčice, ženama vezanim u kožne korsete, osobama koje vrište od bola, posle svakog udarca pruta, šibe ili kapi voska koja pada na njihovu kožu.  Slušamo o tome, zato što se to dešava u spavaćim sobama, stanovima, kućama i podrumima svuda u svetu.

Više od jednog veka, ljudi koji su učestvovali u vezivanju, batinanju i ponižavanju zbog seksualnog zadovoljstva, smatrani su mentalno bolesnim. Ali 1980. godine, Američka asocijacija psihijatara, izbacila je S&M sa liste bolesti objavljene u “Dijagnostičkom i statističkom priručniku mentalnih bolesti”. Ova odluka, slično onoj iz 1973. godine, kada je sa liste izbačena homoseksualnost, bila je značajan korak ka društvenom prihvatanju ljudi čije seksualne želje nisu tradicionalne, niti uobičajne.

Novina je da se ovakve želje sve više prihvataju kao normalne, čak i zdrave, kada su stručnjaci potencijalni psihološki značaj. S&M, uspeli su da shvate, nudi oslobađanje seksualne i emotivne energije, koju pojedini ljudi ne mogu da postignu tradicionalnim seksualnim iskustvima.

“Zadovoljstvo postignuto u S&M-u je nešto više od seksa.” – objašnjava Roj Bejminster, profesor socijalne psihologije na Case Western Reserve univerzitetu u Klivlendu. “To može biti potpuno emotivno oslobođenje.” – dodaje on.

Iako osobe koje učestvuju u S&M-u svedoče o tome da je seksualno iskustvo odmah po završetku scene znatno bolje od uobičajnog, to u osnovi nije cilj S&M-a.

“Dobra seansa se ne završava orgazmom, završava se u katarzi.” – kažu oni.

S&M: Nije više patologija


“Ukoliko deca u ranom dobu vide seksualni kontakt između odraslih…ona neizbežno smatraju seksualni čin, kao vrstu lečenja bolesti ili kao čin  prisilnog potčinjavanja. Bolje reći, vide ga kao sadistički čin.” (Sigmund Frojd, 1905.)

Frojd je bio jedan od prvih analitičara koji je govorio o S&M-u na psihološkom nivou. Tokom 20 godina razmatrao je ovu temu na različite načine. Njegove teorije su se međusobno ukrštale i stvorile mnoge kontradiktornosti. Ali, utvrdio je jednu postavku: S&M je patološko stanje.

Ljudi postaju sadisti, kaže Frojd, da bi ostvarili svoju želju da dominiraju nad drugima u seksu.

Želja za potčinjavanjen, sa druge strane, kaže on, počiva na osećaju krivice zbog želje da se dominira nad drugima. Takože je govorio da želja za S&M-om svoj koren može da ima i u želji muškarca da zauzme pasivnu, žensku ulogu, uz vezivanje i batine, čime je simbolično kastriran i obljubljen.

Mišljenje da je S&M patološko stanje, odbačen je od današnjih stručnjaka. Seksualni sadizam jeste stvaran problem, ali je drugačiji fenomen od S&M-a. Šef odseka za psihologiju na univerzitetu u Montrealu, profesor doktor Luk Grandžer (Luc Granger) stvorio je intenzivni program za tretman seksualnih napasnika u La Makaza zatvoru ( La Macaza Prison) u Kvebeku. Osim toga on je istraživao i S&M zajednicu.

“To su potpuno odvojene grupe ljudu” – naglašava Grandžer. Dok je S&M dogovorena razmena moći između partnera koji svojevoljno prihvataju uloge u ovom činu, seksualni sadizam predstavlja pronalaženje zadovoljstva u povređivanju, ponižavanju i potpunoj kontroli osobe koja to ne želi i nije svojevoljno pristala na to.

Profesionalna gospodarica odnosno domina, Lili Fin (Lili Fine), koja organizuje S&M obuku i radionice širom severne Amerike, objašnjava:

“To što ću ja da vam uradim može da vas zaboli, ali nikako neću da vas povredim. Neću vas udarati prejako, neću preći granice koje ste postavili, niti ćete dobiti bilo kakvu infekciju.”

Bez obzira na to što istraživanja pokazuju da u S&M-u ne dolazi do stvarnih povreda i da nije povezan sa patološkim stanjem, Frojdovi sledbenici u psihoanalizi, nastavljaju da diskutuju o S&M-u, kao o mentalnoj bolesti.

Profesor kliničke psihologije na univerzitetu u Nju Jorku i glavni analitičar u Frojdovskom udruženju u Nju Jorku, Šeldon Bač (Sheldon Bach), tvrdi da ljudi koji upražnjavaju S&M postaju zavisni od njega.

“Oni osećaju da moraju da budu analno zlostavljani ili da moraju da puze na kolenima, ljube i ližu nečije čizme, penis i ko zna šta sve još ne. Problem je”- naglašava Bač – “to što nisu sposobni da vole. Oni pokušavaju da pronađu ljubav, a S&M predstavlja jedini način, na koji mogu da pokušaju da je nađu, jer su zatvoreni u sado-mazohistički kontakt sa svojim partnerom.”

POVEZIVANJE SEĆANJA IZ DETINJSTVA SA SEKSUALNOŠĆU ODRASLE OSOBE


“Mogu da istražim delove svoje ličnosti, koje nikako drugačije ne bi uspeo. Na taj način, bez obzira na to što sam svestan da igram određenu ulogu, osećam da sam u boljoj vezi sam sa sobom” Lijan Kuster (Leanne Custer, M.S.W., AIDS counselor)

Istraživač seksualnosti kod ljudi pri timu za socijalna naučna istraživanja, doktor Meridet Rejnolds (Meredith Reynolds), potvrđuje da iskustva iz detinjstva mogu da oblikuju seksualno ponašanje određene osobe.

“Seksualnost se ne pojavljuje iznenada u pubertetu.”-kaže ona- “Kao i drugi delovi nečije ličnosti, seksualnost se razvija od rođenja i nastavlja dalje kroz život.”

U njenom istraživačkom radu o seksualnosti među decom, Rejnolds je pokazala da, dok iskustva iz detinjstva zaista mogu da utiču na seksualnost u odraslom dobu, taj efekat najčešće “izbledi” sticanjem novih seksualnih iskustava. Ali, kod pojedinih osoba, ona mogu da se zadrže i stvore vezu između sećanja na detinjsvo i seksualnih igara među odraslima. Za takve slučajeve ona kaže:

“Sećanja iz detinjstva su uticala na nešto u ličnosti i u pojedinim situacijama imala direktan efekat na iskustva u odraslom dobu.”
Teorija Meridet Rejnolds nam pomaže da bolje razumemo želju da određena ličnost bude nosilac biča, gospodar ili gospodarica, odnosna dominantna ličnost ili rob/robinja ispod nečije čizme.

Ukoliko je, na primer, dete naučeno da treba da se stidi njenog/njegovog tela i želja, osoba može da nauči kako da se udalji od njih. Čak i u periodu odrastanja, dok stiče nova seksualna iskustva, ona može da oseti potrebu da se na neki način udalju od svog tela i seksualnih želja.

S&M igra može u ovakvoj situaciji da posluži kao most. Dok leži gola na krevetu, vezana kožnim kaiševima za ogradu kreveta, ona je prisiljena da bude seksualni objekat i da seksualnost njenog tela dođe do punog izražaja. Vezovi, nedostatak mogućnosti za borbu, bol i reči dominantne osobe koja joj govori da je prelepa robinja, su ključevi koji oslobađaju njeno telo i omogućuju joj da se poveže sa svojim seksualnim bićem, na način koji je teško postići tradicionalnim seksualnim iskustvom.

Marinino iskustvo je jedan od ovakvih primera. Od šeste godine znala je da se od nje očekuje da bude uspešna u školi i u sportu. Naučila je da se koncentriše na postavljeni cilj, kako bi isključila emocije i želje.

“Naučila sam da su želje  veoma opasne još dok sam bila veoma mala” – kaže ona.

Tu poruku je pročitala iz načina na koji su se ponašali njeni roditelji, od depresivne majke koja je često dozvoljavala da je emocije savladaju i oca opsednutog zdravim načinom života, koji je na sve načine pokušavao da kontzroliše svoju dijetu.

Kako je odrastala, u Marini su počele da se javljaju seksualne želje, ali je njen instinkt, stvoren dotadašnjim vaspitanjem, bio da ih ukloni, smatrajući ih previše zastrašujućim i opasnim.

“Tada sam postala anoreksična.” – kaže Marina – “A, kada ste anoreksični, ne osećate želju. Sve što osećate je da je vaše telo u stanju panike.”

Marina nije osećala želju za S&M-om, sve dok nije odrasla i prerasla probleme sa ishranom.

“Jedne noći sam zatražila od partnera da stavi šake na moj vrat u da me udavi. Bila sam potpuno iznenađena kada sam izgovorila ove reči.” –  kaže ona.

Osećala je da bi, ukoliko bi svom partneru prepustila potpunu kontrolu nad njenim telom, mogla da bude potpuno seksualno biće, bez uzdržavanja i straha koji je ponekad osećala u toku seksa.

“On nije želeo da to uradi, ali sada sam sa nekim ko to želi.”- govori Marina – “S&M poboljšava i naš uobičajni seksualni odnos, jer imamo više poverenja jedno u drugo i možemo da razgovaramo o tome šta želimo u seksu.”

BEŽANJE OD MODERNOG ZAPADNOG EGA


“Slično preteranom konzumiranju alkohola, ogromnoj želji za hranom i meditaciji, sado-mazohizam je način na koji osobe mogu da pronađu put da oproste sebi.” (prof. dr. Roj Bejmister, Univerzitet Zapadne Amerike)

U ljudskoj prirodi je da pokuša da stekne maksimalno poštovanje i kontrolu u životu. To su dva glavna principa kada se radi studija ličnosti. Mazohizam ide potpuno suprotnim putem i bio je, kao takav, intrigantna zagonetka za Bejmistera, čija je studija bila usmerena na proučavanje ličnosti i identiteta.

Proučavanjem pisama sa S&M sadržinom, koja je dobijao seks magazin “Variations”, Bejmister je došao do zaključka da je “mazohizam kombinacija tehnika koje omogućavaju osobama da privremeno izgube svoj normalan identitet.”.

On govori o tome da je moderni zapadni ego izuzetno zahtevna struktura, da naša kultura stavlja pred osobu više zahteva nego bilo koja u dosadašnjoj istoriji čovečanstva. Ovako veliki zahtevi povećavaju stres koji je povezan sa težnjom da osoba živi u skladu sa onim što od sebe očekuje i postabe ličnost kakva bi želela.

“Zbog tog stresa, dešva se da zaboravite ko ste u stvari i da pokušate da pobegnete od svega.”-kaže Bejmister. To je osnova teorije “bežanja”, zbog čega se osobe često okreću S&M-u.

“Ništa nije važno osim tebe, mene i zvuka moga glasa.” – govori Lili Fajn vezanom biznismenu koji je želeo da dobije batine pre doručka. Ona to izgovara polako, prisiljavajući svog roba da čeka na svaki sledeći zvuk, da se koncentriše isključivo na nju, da plovi u isčekivanju zadovoljenja koje će izazvati u njemu.

Brige o kreditima i porezima, stresovi izazvani kontaktom sa poslovnim partnerima i rokovima za završetak posla, nestaju sa svakim udarcem biča koji pada na njegovo telo. Biznismen je sveden na fizički objekat, koji postoji samo tog trenutka i oseća bol i zadovoljstvo.

“Zanima me manipulacija sa stvarima koje se dešavaju u glavi, sa mislima i fantazijama. Mozak je ubedljivo najveća erogena zona.” – kaže Lili.

Na drugoj S&M seansi, Lili naređuje ženi da se svuče i ostavlja je golu, samo sa povezom na očima. Naređuje joj da se ne pomera. Potom uzima komad tkanine i počunje da ga pomera po ženinom telu na razlišite načine u raznim smerovima i drugačijom brzinom. Ponekad dozvoljava samo da tkanina ivicom samo blago očeša ženin stomak ili grudi, a ponekad zgužva tkaninu i spiralno je povlači po leđima žene.

“Ona se uvijala. Nije znala čime je dodirujem, ni šta joj radim, ali joj se dopalo.”-priseća se Lili sa osmehom.

Teorija beženja je potkrepljena i idejom koja se naziva “analiza okvira”, koju je razvio prof. dr. Erving Gofman. Prema Gofmanovoj teoriji, bez obzira na opšte prihvaćeno mišljenje da S&M predstavlja grubost, bes i orgije, postoje kompleksna pravila, rituali, uloge i dinamika, koja se poštuju u S&M igrama i stvaraju “okvir” u ovom iskustvu.

“Okvir sprečava da stvarnost prodre unutra. Oni stvaraju situaciju, postvaljaju drugačije norme i stiču iskustva, koja su odvojena od drugih delova njihovih života.” – potvrđuje prof.dr. Tomas Vinberg, profesor sociologije na Bufalo univerzitetu u Nju Jorku i recenzent knjige “S&M:Studije o dominaciji i počinjavanju”, objavljene 1995. godine.

Kada se jednom nađu unutar okvira, ljudi osećaju da mogu da se ponašaju na potpuno drugačiji način u odnosu na svakodnevicu.

S&M KAO PRODUŽETAK SEKSUALNOG ISKUSTVA


S&M je, osim već navedenih, bio inspiracija za stvaranje mnogih psiholoških teorija. Ali, da li je zaista potrebno da ih bude toliko? Prema rečima zamenika direktora Hinsli Instituta za istraživanja u oblasti seksa i reprodukcije, Stefana Saundersa, “mnoga ponašanja, koja su istraživana jer se misli da su marginalna, u stvari su produžetak seksualnih iskustava i seksualnog ponašanja.”

Na kraju, svi delovi dobre S&M igre – komunikacija, poštovanje i poverenje – su sastavni delovi dobrog tradicionalnog seksa. Rezultat je u oba slučaja isti – osećanje povezanosti sa svojim telom i samim sobom.

Laura Antonio, čiji je rad o S&M-u objavljen u Nju Jorku, kaže:

“Kada sam bila dete, nisam imala ništa drugo osim S&M fantazija. Kažnjavala sam Barbiku jer je bila prljava. Vezivala sam Barbiku i dominirala nad Džonom. U suštini, stvar je jednostavna. Palim se na S&M.”

IZVAN GRANICA SIGURNE IGRE


Dok S&M može da bude psihološki zdrava aktivnost, čiji je moto “sigurno, pametno i obostrano prihvaćeno”, ponekad stvari ipak izmaknu kontroli.

Zloupotreba

Retko se dešava, ali ipak neki dominatori postanu previše okupirani željom da kontrolišu i imaju vlast nad nekim i zaborave da nadgledaju način na koji se odnose prema potčinjenom.

“Ja ih nazivan “Rođenim dominatorima”, a na njih i takve stvari zaista ne želim da trošim svoje vreme.” – kaže Lili Fajn.

Takođe, pojedini potčinjeni žele da dobiju batine jer ne poštuju sebe dovoljno i smatraju da to zaslužuju. Oni očajavaju, odsutni su i ne uključuju se zaista u ono što se događa tokom i po završetku scene. U tom slučaju S&M prestaje da bude igra i postaje patološka bolest.

Granice

Mali procenat ljudi uvodi S&M igru i u ostale delove svog života.

“Većina osoba u S&M krugovima je dominantna ili potčinjena samo u određenim situacijama. dok u svom svakodnevnom životu imaju potpuno drugačije uloge.” – kaže profesor psihologije Luk Grandžer.

Ipak, nastavlja on, ukoliko je S&M jedini način na koji osoba može da se poveže sa nekim drugim, onda verovatno postoji dublji psihološki problem.

Korišćenje S&M-a kao terapije

Osobe često mešaju činjenicu da se osećaju bolje posle S&M sense, sa idejom da je S&M terapija, kaže profesor psihologije Roj Bejmister.

“Ali, da bi dokazali da nešto ima terapeutsko dejstvo, morate da dokažete da ima trajne pozitivne efekte na mentalno zdravlje. A, teško je dokazati čak i da uobičajna psihoterapija ima terapeutsko dejstvo.” – kaže on.

Konačan zbir izgleda ovako: S&M možda ne poboljšava mentalno zdravlje, ali ga svakako ne pogoršava.

2 коментара »

  1. Svaki muškarac želi da oseti da je vraćen u period detinjstva, samim tim i zaštićen. Zato, pomirite se sa sobom i budite pokorni prema svojim damama. Nemojte da se ženite seljančicama i onda tražite domine. Jer, dama od stila, edukacije i ona koja zna šta hoće ne može biti domaćica, korak iza i sa čoporom dece. Izaberite

    Коментар од Mistress — август 25, 2011 @ 8:43 pm

  2. wau kakva prica rob gile moja devojka i ja smo takav par ona je dominantna ja podredjen igramo se divno a inace se jako volimo

    Коментар од Анонимни — јул 4, 2012 @ 9:27 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: