BDSM

децембар 4, 2009

Uključivanje u S&M seksualnu praksu

Filed under: Stručne knjige o BDSM-u — marija @ 12:24 pm
Tags:

UKLJUČIVANJE U SADO-MAZOHISTIČKU SEKSUALNU PRAKSU

-Erich Goode, D. Agnus Vail

O S&M-u (Sado-mazohizmu)

Prvi i najbitniji princip koji treba imati na umu kada se govori o neuobičajnom ponašanju, kao sociološkom fenomenu je da „Stvari nisu uvek onakve, kako na prvi pogled deluju“ (Berger 1963.). Drugim rečima, popularno i opšte prihvaćeno shvatanje neuobičajnog ponašanja može biti potpuno netačno. Gotovo da ne postoji područije neuobičajnog ponašanja u kome se može uočiti tako duboki jaz između mita i realnosti, kao u sado-mazohizmu.

Kako izgleda opšte prihvaćeno mišljenje o S&M-u? S&M, odnosno sadizam i mazohizam – ili drugim rečima odnos gospodara i roba, je prihvaćeno kao perverzno seksualno ponašanje, psihički poremećaj i najčešće se smatra da su i sadista i mazohista mentalno bolesni. Najveći broj ljudi smatra da jedna osoba (sadista), aktivni partner, seksualno uživa u nanošenju bola drugoj osobi, pasivnom partneru (mazohista), koji često samo delimično prihvata ovu ulogu, ali bez obzira na to, uživa u bolu koji prima. Uz to, prihvaćeni stav je da sadista često u ovakve aktivnosti uključuje partnere ili partnerke, koji su na to prisiljeni i ne učestvuju svojevoljno u njima, primoravajući ih da se pokore njegovoj ili njenoj perverznoj volji.

Drugi stereotip koji se često pojavljuje u nekim radikalnim feminističkim grupama, je da S&M predstavlja oblik surovog, strogog ponašanja, odnosno model za prikazivanje tradicionalno shvaćenog muško-ženskog odnosa, koji sadrži ogromnu dozu prisiljavanja na potčinjavanje, okrutnosti i nasilja. Kao i pornografija, on predstavlja osnovu muške dominacije, bez obzira da li se radi o omalovažavanju žena ili o čistom obliku sadizma.

Treći stereotip je da crno bela slika S&M-a, odnosno, grubi seks ili postoji ili ne postoji u odnosu i ne postoji područije između ova dva. „Nenormalan“ sex je po ovom stavu, potpuno različit od onoga što većina ljudi smatra normalnom seksualnošću. Ovi stereotipi, koji ne potiču iz istih ideoloških i intelektualnih krugova, ali se neretko preklapaju, su pogrešni iz barem sedam razloga.

Kao prvo, bol nije centralni niti vodeći princip u S&M-u. U stvari on i nije neophodan u sado-mazohističkim aktivnostima. Ono što je odlučujuće je u stvari slika bola, koja predstavlja simbol dominacije i kontrole. Ono što je osnova S&M odnosa je dominacija i potčinjavanje, kontrola i prepuštanje kontroli. Daleko od toga da bol nije deo S&M odnosa, ali je kao takav u drugom planu.

Drugo, partner koji je u ulozi mazohiste je daleko od pasivnog. S&M je socijalna i interaktivna aktivnost u koju su uključena oba partnera. Mazohista, odnosno potčinjeni partner, pokazuje želje sadisti, odnosno dominantnom partneru, šta ona ili on hoće, a šta neće da urade i obrnuto. Oba partnera su aktivno uključena u „pravljenje scenarija“. Međusobna saradnja, ne primoravanje i sila, su osnova S&M odnosa. Sadistu koji primorava partnera da se uključi u neke aktivnosti, bez njegove ili njene volje, počinju da izbegavaju i vrlo brzo takve osobe ostanu bez partnera.

U svojoj knjizi, Weinberg opisuje scenu u kojoj je muškarac visio na zidu obešen o kuku. U određenom trenutku, dve žene, koje su bile uključene u sensu, prišle su mu i tiho ga upitale da li mu je previše neudobno. Odmahnuo je glavom i na taj način im pokazao da je sve u redu i da mogu da nastave.

Treći razlog proizilazi iz drugog: To je planirano ponašanje – sve što se događa uglavnom je isplanirano unapred (Gebhard 1969.). To ne znači da nema odstupanja od prvobitnog dogovora. O ograničenjima, odnosno limitima može se pregovarati, kao i o samom scenariju, ali partneri sami određuju dinamiku akcije, pre nego što se realno desi. Drugim rečima S&M je recipročna aktivnost u kojoj oba partnera voljno učestvuju u dogovorenom scenariju, u određenom delu S&M aktivnosti, odnosno po Gofmanovoj terminologiji, u određenom okviru. Goffman je 1963. godine pisao: „S&M je pozorište, svet pretvaranja, zajednička fantazija koja postaje kreacija u stvarnosti, u unapred dogovernim okvirima“.

Okvir daje informacije učesnicima šta je poželjno, prihvatljivo i ostvarivo u njihovom svetu, a šta ne. Oni zajednički definišu situacije, utvrđuju mesto, izgled scene, događaje, identitete, uloge i odnose. Iako se okvir izgrađuje i dogovara, dešava se i da bude pređen. U S&M svetu stav prema tome je sličan stavu u konvencionalnom svetu. Brodsky u svojoj knjizi opisuje scenu u S&M baru „Mineshaft“, tokom vikenda kada je poseta bila izuzetno velika, u kojoj je okvir pređen odnosno slomljen. Muškarac je uzviknuo veoma glasno „Rekao sam DA PRESTANEŠ TO DA RADIŠ!!!“ i odgurnuo drugog muškaraca. Brodsky dalje piše: „Ostali posetioci bara bili su zaprepašćeni. Ukoliko upotrebimo Gofmanovu terminologiju, okvir je očito bio slomljen, a niko nije tačno znao šta da radi. Svi su utihnuli, čula se samo disko muzika sa trake. Ljudi u okolini su prekinuli ono što su do tog trenutka radili i stajali zamrznuti, kao da su na posteru.“. Drugog muškarca su izbacili iz bara, deo gostiju se unervozio zbog scene kojoj su upravo prisustvovali, ali su ostali nastavili dalje i okvir je ponovo uspostavljen u roku od nekoliko minuta.

Četvrti razlog je to što pozicije učesnika, sadiste („top“) kao vodećeg i mazohiste kao potčinjenog („bottom“), nisu tako jasno definisane, jer postoje značajna preklapanja između ove dve uloge. Daleko od toga da su oni zasebni i suprotstavljeni. Uloga vodećeg je da nauči drugog učesnika ili učesnicu, kako da bude dobar u potčinjavanju i obrnuto, uloga potčinjenog je da pokaže drugom učesniku ili učesnici, kako da vodi. Sudeći po jednoj studiji, samo 16 odsto ispitanih aktivnih S&M učesnika je reklo da su isključivo dominantni ili potčinjeni, odnosno većina je ponekad na jednoj ponekad na drugoj strani.

Kao peto, nijedna studija koja se bazira na razumno odabranim učesnicima S&M-a, nije pokazala da su oni više mentalno poremećeni nego ostatak populacije. Upravo suprotno, u studijama baziranim na nekliničkim ispitanicima, došlo se do zaključka da su oni definitivno normalni. U četvrtom tomu Američkog udruženja psihijatara „Dijagnostički i statistički priručnik mentalnih bolesti“, objavljenog 1994. godine, pažljivo je uspostavljena razlika između ljudi koji nalaze seksualno zadovoljstvo u „stvarnom“ i „simuliranom“ prebijanju, ponižavanju i patnji. Iako postoje muškarci i žene koje stvarni bol i poniženje uzbuđuje, u većini slučajeva oni nisu poklonici S&M-a i ne predstavljaju deo uobičajne S&M podkulture. Ukoliko bi i pokušali da se uključe, velike su šanse da bi ih ostali izbegavali i žigosali kao nepodobne. U S&M svetu postoje pravila ponašanja, makar bila znatno različita od uobičajnih, a njihovo kršenje prouzrokuje odbacivanje.

Slika 1. Sajam u Folsom ulici u San Fracisku. Ljudi koji su uključeni u BDSM postižu erotsko zadovoljsatvo nanošenjem i/ili primanjem bola. U većini društvenih zajednica u Americi, S&M je prihvaćen kao devijantno ponašanje i učesnici u ovim aktivnostima obično kriju ono što rade od ostalih. Nasuprot tome, u drugim, kao što je homoseksualno okruženje u San Francisku, ovakvo ponašanje se lakše toleriše iako je uključen mali broj ljudi.

Šesto, poređenje S&M-a sa uobičajnim muško-ženskim odnosima, koje su pojedine feministkinje navodile početkom osamdesetih, nema osnova, jer je u mnogim S&M krugovima upravo muškarac potčinjeni, a žena dominantna. Pitanja o tome koliko su nasilje, nametanje volje, dominacija i potčinjavanje i/ili ponižavanje karakteristike i tipične za muško ženske odnose, u našem ili bilo kom drugom društvu, nisu povezani sa tim kako izgleda život u S&M okruženju. Kao što je već istaknuto, S&M je ponašanje koje je obostrano prihvaćeno i odvija se u uzajamnim, unapred dogovorenim okvirima, koji su orjentisani ka ispunjavanju fantazija, kao u pozorištu, sa pažljivo izgrađenom koreografijom i socijalnom konstrukcijom.

Na kraju, grubi sex, u koji su dogovorno uključena oba partnera, predstavlja nastavak, proširenje iskustava i nije uslovljavanje. Stepen grubosti, poslušnosti, kontrolisanja, bola – ili ilužije nanošenja bola, zavisi isključivo od dogovora među partnerima. Štaviše, za većinu učesnika u S&M-u, nanošenje ili primanje bola je mogućnost, ali ne i obaveza. Drugim rečima sado-mazohizam je ekstreman, samo u svojim ekstremnijim verzijama. Ne žele svi učesnici u S&M-u iste stvari. Partneri koji vole batine, kao oblik erotske stimulacije, ne moraju da primenjuju ili uživaju u vezivanju. Partneri koji vole kožu ne moraju da uživaju u bičevanju. Postoji veliki broj različitih stvari koje partneri primenjuju, kada je u pitanju grubi sex. Mnogi poklonici S&M-a tolerišu, ali ne učestvuju u ekstremnijim S&M aktivnostima, a istovremeno shvataju da nisu svi zainteresovani za aktivnosti koje njih zanimaju. Većina onih koji ne žele da učestvuju u S&M-u, smatra suprotno, po stereotipima, da ukoliko volite S&M, uključeni ste u sve delove, od najbezazlenijih, do najekstremnijih. S&M je mnogo složeniji od toga. Upravo su razlike u primenivanju i izvođenju određenih neuobičajnih scena i uloge koje partneri dobijaju u njima, najinteresantnije.

Početna strana

3 коментара »

  1. Hvala Bogu da je neko informisan o ovim stvarima i da postoje ljudi koji ne smatraju da su oni koji ovo vole poremeceni, isfrustrirani…

    Hvala…

    Коментар од Darko — јануар 7, 2010 @ 8:10 pm

  2. Hvala za komentar Darko.
    Upravo zbog toga smo i pokrenuli ovaj deo bloga.
    Na srpskom (ili bilo kom drugom ex-yu jeziku) praktično ne postoji ništa što je napisano na ovu temu, ili bar mi ne znamo za to.
    Zato smo rešili da prevedemo ono do čega možemo da dođemo. Ovo je, za sada, samo mali deo. Radimo na tome.
    Iako su ova istraživanja rađena u Americi, stvari o kojima govore mogu se primeniti svuda u svetu.
    Pozivam sve posetioce, koji imaju stručnu literaturu o BDSM-u, istraživanja, načine kako se BDSM; primenjuje, upozorenja, opasnosti, uputstva, da nam pošalju.
    Biće mi zadovoljstvo da ih objavim.
    Želim ti sve najbolje Darko, pozdrav i srećna nova 2010-ta.

    Коментар од marija — јануар 8, 2010 @ 11:38 am

  3. Drago mi je da sam naisao na istomisljenike.
    Vise o meni se moze vidjeti na http://www.smokva.com pod nickom StrogDom.
    Moj licni mail je rm@blic.net i rado bih svoja iskustva podijelio sa drugima.
    Isto, subice ili robinje mi se mogu javiti radi obuke i treninga.
    Lijep pozdrav svima.

    Коментар од StrogDom — јануар 30, 2010 @ 2:06 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: